Poteškoće s poklikom "Tajna vjere"

Usklik Tajna vjere (Mysterium fidei) zajedno s pratećim poklikom puka (Tvoju smrt Gospodine, naviještamo...) novost je koju je u euharistijsku molitvu unijela liturgijska obnova nakon Drugoga vatikanskoga sabora, čime se kanilo istaknuti svećeničku narav svega Božjeg naroda: slavitelj liturgije nije samo svećenik, nego Crkva, zajednica vjernika. U mnogim se zajednicama uvriježila praksa da zajednica za vrijeme svoga odgovora-poklika (Tvoju smrt Gospodine...) kleči – jednako kao i za vrijeme posvećenja. Tajna (otajstvo) kojoj u ovome trenutku liturgijskoga obreda kličemo nije, međutim, otajstvo euharistije, nego Kristovo vazmeno otajstvo. Spomen na Kristovo vazmeno otajstvo (anamneza) slijedi nakon (!) izvješća o ustanovljenju euharistije, pa je potrebno i izričajno i gestualno pokazati da je doista riječ o novome odlomku koji u sebi nosi drugačije značenje od onoga ‘posvetnoga’.

Sami spomenski dio, anamneza, u euharistijskoj se molitvi otvara usklikom svećenika (Mysterium fidei), a zajednica svojim poklikom dalje razvija njegov smisao i značenje. Svećenik, potom, preuzima temu iz poklika zajednice: »Zato, Gospodine, slavimo spomen spasonosne muke Sina tvoga, veličanstvenog uskrsnuća i uzašašća u nebesku slavu te iščekujući njegov drugi dolazak...« To je središnje otajstvo kršćanske vjere, otajstvo pred kojim slavljenička zajednica kliče i koje proslavlja cjelokupnim slavljenjem euharistije. Kako obredno izraziti tu nutarnju dinamiku i sadržajnu različitost pojedinih dijelova euharistijske molitve? Svećenik riječi ustanovljenja euharistije završava poklonom (nakon ‘podizanja’ kaleža), nakon čega zajednica vjernika zajedno s njim ustaje iz stava klečanja. Ukoliko zajednica kod posvećenja i riječi ustanovljenja iz nekoga valjanoga razloga ne kleči (npr. zbog tijesnoga prostora, zbog tjelesne nemoći i sl.), tada će barem slijediti svećenikovu gestu poklona: kod dvaju svećenikovih poklona (nakon ‘podizanja’ kruha i kaleža) svi će se duboko nakloniti. Na taj način obredne geste (klečanje, poklon, duboki naklon) slijede i interpretiraju epikletsku (posvetnu) snagu riječî posvećenja. Riječi anamneze uvijek su hvalbenoga karaktera, pa iz toga razloga i započinju dijaloškim poklikom svećenika i zajednice. Tom hvalbenom klicanju odgovara drukčija obredna gesta: stajati. Stoga će svećenik nakon što je zajednica ustala iz stava klečanja uskliknuti Tajna vjere, a zajednica će stojeći u stavu uskrsnuća (tj. na nogama) radosnim poklikom klicati pred otajstvom Kristova vazma.

Izvor: Živo vrelo (2007)7.

 
 
 
 

Obavijesti

  • Nedjelja, 10. veljače 2019.
    • nakon svetih misa skupljat ćemo priloge za grijanje Gospine crkve
    • 18 h - na misi biti će primanja i obećanja Frame
    • 19,30 h - Susret glumaca Muke u samostanskoj dvorani
  • Ponedjeljak, 11. veljače 2019.
    • 19,30 h u samostanskoj dvorani susret je Frame
  • Četvrtak, 14. veljače 2019.
    • župni vjeronauk za prvopričesnike u Gospinoj crkvi prema rasporedu.
  • Petak, 15. veljače 2019.
    • župni vjeronauk za krizmanike u dvorani Gospine crkve prema rasporedu.
  • Subota, 16. veljače 2019.
    • 10 h - susret ministranata u samostanskoj dvorani
    • 11 h - u Gospinoj crkvi je pjevanje za dječiji zbor

Aktualno

  • Orgulje za Gospinu crkvu
    • Nastavlja se akcija prikupljanja novčanih sredstava za nove klasične orgulje.
    Svoje priloge možete uplatit na žiro račun
    IBAN HR82 2330 0031 1001 1907 1 kod Splitske banke s naznakom: "za orgulje"

CARITAS


PASTORALNI CENTAR


EMISIJA "SUSRET"

GLASNIK SV. ANTE