Poteškoće s poklikom "Tajna vjere"

Usklik Tajna vjere (Mysterium fidei) zajedno s pratećim poklikom puka (Tvoju smrt Gospodine, naviještamo...) novost je koju je u euharistijsku molitvu unijela liturgijska obnova nakon Drugoga vatikanskoga sabora, čime se kanilo istaknuti svećeničku narav svega Božjeg naroda: slavitelj liturgije nije samo svećenik, nego Crkva, zajednica vjernika. U mnogim se zajednicama uvriježila praksa da zajednica za vrijeme svoga odgovora-poklika (Tvoju smrt Gospodine...) kleči – jednako kao i za vrijeme posvećenja. Tajna (otajstvo) kojoj u ovome trenutku liturgijskoga obreda kličemo nije, međutim, otajstvo euharistije, nego Kristovo vazmeno otajstvo. Spomen na Kristovo vazmeno otajstvo (anamneza) slijedi nakon (!) izvješća o ustanovljenju euharistije, pa je potrebno i izričajno i gestualno pokazati da je doista riječ o novome odlomku koji u sebi nosi drugačije značenje od onoga ‘posvetnoga’.

Sami spomenski dio, anamneza, u euharistijskoj se molitvi otvara usklikom svećenika (Mysterium fidei), a zajednica svojim poklikom dalje razvija njegov smisao i značenje. Svećenik, potom, preuzima temu iz poklika zajednice: »Zato, Gospodine, slavimo spomen spasonosne muke Sina tvoga, veličanstvenog uskrsnuća i uzašašća u nebesku slavu te iščekujući njegov drugi dolazak...« To je središnje otajstvo kršćanske vjere, otajstvo pred kojim slavljenička zajednica kliče i koje proslavlja cjelokupnim slavljenjem euharistije. Kako obredno izraziti tu nutarnju dinamiku i sadržajnu različitost pojedinih dijelova euharistijske molitve? Svećenik riječi ustanovljenja euharistije završava poklonom (nakon ‘podizanja’ kaleža), nakon čega zajednica vjernika zajedno s njim ustaje iz stava klečanja. Ukoliko zajednica kod posvećenja i riječi ustanovljenja iz nekoga valjanoga razloga ne kleči (npr. zbog tijesnoga prostora, zbog tjelesne nemoći i sl.), tada će barem slijediti svećenikovu gestu poklona: kod dvaju svećenikovih poklona (nakon ‘podizanja’ kruha i kaleža) svi će se duboko nakloniti. Na taj način obredne geste (klečanje, poklon, duboki naklon) slijede i interpretiraju epikletsku (posvetnu) snagu riječî posvećenja. Riječi anamneze uvijek su hvalbenoga karaktera, pa iz toga razloga i započinju dijaloškim poklikom svećenika i zajednice. Tom hvalbenom klicanju odgovara drukčija obredna gesta: stajati. Stoga će svećenik nakon što je zajednica ustala iz stava klečanja uskliknuti Tajna vjere, a zajednica će stojeći u stavu uskrsnuća (tj. na nogama) radosnim poklikom klicati pred otajstvom Kristova vazma.

Izvor: Živo vrelo (2007)7.

 
 
 
 
  • Obavijesti

    • Utorak, 24. travnja 2018.
      • Pobožnost „Trinaest utoraka sv. Anti“ poslije mise u 19 sati
    • Četvrtak, 26. travnja 2018.
      • 12,30 h - župni vjeronauk za sve prvopričesnike je u Gospinoj crkvi
    • Petak, 27. travnja 2018.
      • Župni vjeronauk za krizmanike je prema rasporedu
    • Subota, 28. travnja 2018.
      • 10 sati - susret je ministranata u dvorani Gospine crkve
      • 11 sati - probe su dječjeg zbora Gospinoj crkvi
      • 15 sati - zajednički susret je za sve krizmanike u Gospinoj crkvi
  • Aktualno

    • Zaručnički tečaj - 23. do 27. travnja 2018.
      • Kninski dekanat organizira zaručnički tečaj u Kninu od 23. do 27. travnja 2018., a koji će se održavati u samostanskoj dvorani. Predavanja se održavaju od ponedjeljka do petka s početkom u 20,00 sati.
    • Orgulje za Gospinu crkvu
      • Nastavlja se akcija prikupljanja novčanih sredstava za nove klasične orgulje.
      Svoje priloge možete uplatit na žiro račun
      IBAN HR82 2330 0031 1001 1907 1 kod Splitske banke s naznakom: "za orgulje"
  • CARITAS

    PASTORALNI CENTAR

    EMISIJA "SUSRET"


    GLASNIK SV. ANTE


    ARHIV